Skip to main content

Werkwijze
De Testament Makers

1. Gratis en vrijblijvend gesprek

Tijdens het vrijblijvende gesprek bij u thuis informeren wij u over hoe het erfrecht in Nederland geregeld is. Wij leggen uit wat de gevolgen zijn van het overlijden van u of uw partner, wie de wettige erfgenamen zijn en hoeveel erfbelasting u of uw nabestaande(n) moet(en) betalen na overlijden. Ook leggen we uit wie wel en wie geen deel van uw nalatenschap kan opeisen.

Mocht u al een testament hebben dan nemen we die samen door. Vervolgens bespreken wij zaken die voor u en uw erfgenamen van belang zijn om in uw testament op te nemen. Ook staan we stil bij de voordelen voor de erfgenamen en wat de gevolgen zijn voor de erfbelasting en de eigen bijdrage in de zorg. Tevens informeren wij u over de voordelen van een levenstestament en van de mogelijkheden van schenken. Dit gesprek duurt ongeveer anderhalf uur.

Aan het einde van het gesprek zullen wij u informeren wat de eventuele kosten zijn als u de stap wilt maken om alles vast te leggen. Deze kosten zijn afhankelijk van uw persoonlijke wensen en specifieke situatie. In onze dienstverlening noemen wij altijd een totaalbedrag, inclusief de kosten van de notaris, de volledige begeleiding, het inschrijven in het centraal testamentenregister, de btw, etc.. Zo komt u achteraf dus nooit voor vervelende verrassingen te staan. U heeft dan de keuze om gebruik te maken van onze begeleiding.

2. Uw gespreksverslag

Wanneer u voor een vervolg van het eerste gesprek kiest en gebruik wilt maken van onze begeleiding, kunt u het volgende van ons verwachten: u ontvangt van ons een persoonlijk, in begrijpelijk Nederlands geschreven gespreksverslag, waarin alle besproken onderdelen voor u zijn uitgeschreven, zodat u dit nog eens rustig kunt nalezen.

Nadat u het gespreksverslag heeft doorgenomen heeft u de mogelijkheid om uw vragen met ons te bespreken.

3. Intakegesprek met de notaris

De notaris wenst u graag nog te spreken voordat deze de conceptaktes op gaat maken, tijdens dit gesprek checkt hij of uw wensen correct geïnventariseerd zijn en heeft u nog ruimte om eventuele vragen aan de notaris te stellen.

4. Controle conceptaktes

Het notariskantoor stelt aan de hand van ons gespreksverslag en het gesprek uw conceptaktes op. Deze worden ook aan ons aangeboden en gecontroleerd op gemaakte afspraken en wensen. Als de aktes voldoen aan uw wensen en persoonlijke situatie, worden deze naar u verzonden. Indien u akkoord gaat met de conceptaktes, wordt (in overleg met u) een tweede afspraak bij de notaris gemaakt om het testament vast te leggen.

5. Ondertekenen aktes bij notaris

De tweede afspraak bij de notaris is de formele stap. De notaris heeft op basis van de conceptaktes en eventuele opmerkingen de definitieve aktes opgesteld. De notaris loopt samen met u de aktes stapsgewijs door en u tekent in deze afspraak uw persoonlijke aktes en borgt hiermee dat uw nalatenschap naar uw wensen en afspraken wordt geregeld. U ontvangt vervolgens een exemplaar van uw testament.

6. Nazorg

Indien u het wenst wordt u na het ondertekenen op de hoogte gehouden van relevante zaken rondom testamenten en nalatenschappen. Na ondertekenen ontvangt u een checklist die u bij het overlijden kunt gebruiken. Vanzelfsprekend kunt u contact met ons opnemen indien u na het ondertekenen van de aktes vragen heeft. Dat kan bijvoorbeeld bij een overlijden of wanneer iemand wordt opgenomen in een zorginstelling.

Over

De Testament Makers

De Testament Makers vindt dat (bijna) iedereen een (levens)testament nodig heeft. Daarom geven wij gratis voorlichting. Dat doen we op een heldere en eenvoudige manier zodat iedereen dit begrijpt. Tijdens onze gratis lezingen informeren wij u over (levens)testamenten en erfrechtplanning. Indien u het wenst volgt een vrijblijvend gesprek aan de keukentafel wordt vervolgens op een heldere manier ingezoomd op uw persoonlijke situatie.

De Testament Makers heeft jarenlange ervaring op het gebied van (levens)testamenten en erfrechtplanning.

Meer over ons